Ευρωπαϊκή Ένωση: Οι πωλητές θα υποχρεούνται σε παροχή εγγύησης ενός έτους για τα επισκευασμένα προϊόντα

0
287
Ακολουθήστε μας στα social media

Ευρωπαϊκή Ένωση: Οι πωλητές θα υποχρεούνται σε παροχή εγγύησης ενός έτους για τα επισκευασμένα προϊόντα

Οι κανόνες απαγορεύουν παράλληλα την έγερση “συμβατικών, υλικών ή λογισμικών εμποδίων στην επισκευή”

Οι κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που περιφρουρούν το δικαίωμα στην επισκευή θα υποχρεώνουν τους πωλητές να παρέχουν εγγύηση για 12 επιπλέον μήνες μετά την ολοκλήρωση μιας επισκευής, σύμφωνα με τους όρους που προβλέπει νέα πολιτική συμφωνία.

Οι καταναλωτές θα έχουν το δικαίωμα να επιλέγουν μεταξύ της επισκευής και της αντικατάστασης ελλαττωματικών προϊόντων στη διάρκεια μιας περιόδου εγγύησης που θα παρέχουν υποχρεωτικά οι πωλητές. Η περίοδος αυτή αναμένεται να είναι τουλάχιστον τα δύο χρόνια, πριν από τις όποιες τυχόν επεκτάσεις της.

“Εφόσον ο καταναλωτής επιλέγει την επισκευή του αγαθού, η περίοδος εγγύησης που παρέχει ο πωλητής θα επεκτείνεται κατά 12 μήνες από τη στιγμή που το προϊόν επαναφέρεται στη δέουσα κατάσταση. Η περίοδος αυτή ενδέχεται να παραταθεί περαιτέρω από τα κράτη-μέλη, εφόσον το επιθυμούν”, αναφέρει σε ανακοίνωσή του το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο.

Η δωδεκάμηνη παράταση της εγγύησης αποτελεί μέρος προκαταρκτικής συμφωνίας στην οποία κατέληξε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο σχετικά με το πώς θα τεθεί σε εφαρμογή η οδηγία του Ευρωπαϊκού συμβουλίου περί του δικαιώματος στην επισκευή, όπως αυτή ψηφίστηκε το Μάρτιο του 2023. To Kοινοβούλιο και η Επιτροπή θα χρειαστεί να υιοθετήσουν και επίσημα το κείμενο της συμφωνίας, το οποίο εν συνεχεία τίθεται σε εφαρμογή 20 ημέρες μετά τη δημοσίευσή του στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

“Εφόσον υιοθετηθούν, οι νέοι κανόνες θα εισαγάγουν ένα νέο ‘δικαίωμα στην επισκευή’ για τους καταναλωτές, τόσο ενός όσο και εκτός της νόμιμης εγγύησης, γεγονός που θα καταστήσει απλούστερο και οικονομικότερο για αυτούς να επισκευάζουν προϊόντα, αντί να τα αντικαθιστούν με καινούργια”, δήλωσε την Παρασκευή η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Οι κανόνες προβλέπουν τη διαθεσιμότητα ανταλλακτικών σε εύλογες τιμές, ενώ οι κατασκευαστές των προϊόντων θα απαγορεύεται να χρησιμοποιούν “συμβατικά, υλικά ή λογισμικά εμπόδια για την επισκευή, όπως για παράδειγμα η παρεμπόδιση χρήσης μεταχειρισμένων, συμβατών και τρισδιάστατα εκτυπωμένων ανταλλακτικών από ανεξάρτητους επισκευαστές”, ανέφερε η Κομισιόν.

Το κείμενο που συμφωνήθηκε προβλέπει ότι “οι κατασκευαστές υποχρεούνται να προχωρούν στις απαραίτητες διορθώσεις εντός εύλογου χρονικού διαστήματος και, εκτός των περιπτώσεων όπου η υπηρεσία παρέχεται δωρεάν, να την παρέχουν με εύλογο κόστος, έτσι ώστε να ενθαρρύνονται οι καταναλωτές να επιλέγουν την επισκευή”, ανέφερε χαρακτηριστικά το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στην ανακοίνωσή του.

Το νέο πλαίσιο θα προβλέπει τη δυνατότητα να έχουν οι καταναλωτές πρόσβαση στην αποκατάσταση αστοχιών τόσο πριν όσο και μετά την εκπνοή του ελάχιστου χρόνου εγγύησης, με την Κομισιόν να δηλώνει ότι:

“Εφόσον εντοπίζεται αστοχία εντός της νόμιμης εγγύησης, οι καταναλωτές πλέον θα επωφελούνται από την παράταση του χρόνου εγγύησης κατά ένα χρόνο, εφόσον επιλέξουν να επιδιορθωθεί το προϊόν τους.

Όταν η νόμιμη εγγύηση έχει εκπνεύσει, οι καταναλωτές θα δικαιούνται να ζητούν μια απλούστερη και οικονομικότερη αποκατάσταση των αστοχιών σε εκείνα τα προϊόντα που υποχρεωτικά θα είναι επισκευάσιμα (για παράδειγμα tablets, smartphones, αλλά και πλυντήρια ρούχων, πιάτων κτλ.). Οι κατασκευαστές θα υποχρεούνται να δημοσιεύουν πληροφορίες σχετικά με τις υπηρεσίες επιδιόρθωσης που παρέχουν, συμπεριλαμβανομένων ενδεικτικών τιμών για τις συνηθέστερες εργασίες”.

Ο βασικός στόχος, όπως περιγράφεται από την Κομισιόν, είναι να ξεπεραστούν “εμπόδια τα οποία αποθαρρύνουν τους καταναλωτές να επισκευάζουν [τα προϊόντα που έχουν αγοράσει] λόγω άβολων διαδικασιών, έλλειψης διαφάνειας ή δυσκολίας πρόσβασης σε υπηρεσίες επιδιόρθωσης”. Προκειμένου να μπορούν οι χρήστες να εντοπίζουν ευκολότερα τις σχετικές υπηρεσίες, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο αναφέρει ότι σχεδιάζει μια πανευρωπαϊκή διαδικτυακή πλατφόρμα “ώστε να διευκολυνθεί η επαφή μεταξύ καταναλωτών και επισκευαστών”.